Dňa 28.10.2024 sa v školskej knižnici uskutočnil Medzinárodný deň školských knižníc. Témou podujatia bola „Školská knižnica – priestor pre zábavné a aktívne učenie“. Naši učitelia pripravili rôzne aktivity pre všetky ročníky 2. stupňa. Škola dala podujatiu názov „Knižnica s energiou“.

5. ročník

V piatom ročníku sme si tento deň pripomenuli pomocou Únikovej hry. Žiaci pracovali v skupinách a ich úlohou bolo vyriešiť päť zadaní. Za každé vyriešené zadanie získali kľúč. Po poslednej úlohe mali žiaci všetky kľúče, pospájali ich do kódu, pomocou ktorého „odomkli knižnicu“.

V prvej úlohe žiaci zoradili názvy kníh podľa abecedy. V druhej úlohe museli poskladať príbeh z poprehadzovaných viet. V tretej úlohe dešifrovali kód ukrytý v knihe. V predposlednej úlohe dopĺňali vynechané slová z básne. Na záver spájali názvy ľudových piesni s ich definíciami.

Úlohy boli zamerané na skupinovú prácu, riešenie logických úloh a čitateľskú gramotnosť. Hra mala za úlohu najmä podnietiť u žiakov záujem o knihy a uvedomenie si, že knižnica nie len miesto, kde sa nachádzajú knihy, ale môžu tu nájsť aj inšpiráciu, dobrodružstvo a vedomosti.

6. ročník

Aktivita, ktorú robili šiestaci má názov „Hráme sa na Ezopa“. Žiaci sa oboznámili s knihou Ezopove bájky, zopakovali si pojem bájka a jej znaky. Prečítali si jednu bájku, vypísali si postavy – zvieratá a ich charakteristické vlastnosti, na ktoré poukazovala a zosmiešňovala bájka. Potom samostatne čítali bájky a vypisovali si zvieratá z nich a ich vlastnosti. Následne si vylosovali príslovie, vybrali si postavy zvieratá a vymysleli bájku s ponaučením – príslovím. Následne si bájky čítali a vytvorili knihu svojich bájok do knižnice.

7. ročník

Siedmaci robili aktivitu pod názvom „Rozospievaj sa v knižnici“. Žiaci sa rozdelili do skupín a tvorili nový text piesne. Ako vzor im poslúžila skladba Ulica od skupiny Elán. Každá skupina pracovala na inej časti textu, nakoniec to spojili dokopy a vytvorili celok. Ich témou bola knižnica a jej význam pre nich. Pred samotnou tvorbou textu sme so žiakmi vyvodili kľúčové slová, ktoré im pomohli vytvoriť text.

7.A

7.B

7.C

8. ročník

Žiaci ôsmeho ročníka robili  dve aktivity, 8.A a 8.C mali aktivitu pod názvom „Mysli, vymysli“ a žiaci z 8. B robili „ Začítaj sa“. V oboch prípadoch sa žiaci rozdelili sa do dvojíc alebo trojíc.

V aktivite „ Mysli, vymysli“  si každá dvojica alebo trojica vyžrebovala jeden literárny žáner a vytvorila konkrétny literárny útvar podľa vlastnej fantázie. Vytvorené texty následne prečítali spolužiakom, ktorí sa snažili zaradiť text do literárneho žánru, potom vymenovali charakteristické znaky daného žánru.

Žánre, s ktorými pracovali: rozprávka, báj, bájka, balada, rozprávanie, povesť, legenda, komiks, báseň, fantasy a nonsens.

Žiaci, ktorí robili aktivitu „Začítaj sa“ pracovali tiež vo dvojiciach. Pripravili si do makety knihy informácie o nimi vybratej slovenskej knihe, ktorú odporúčajú prečítať si žiakom z našej družobnej školy v nemeckom Dortmunde.  Potom svoje odporúčania odprezentovali spolužiakom a zdôvodnili svoj výber. Hotové diela neskôr vystavia pred školskou knižnicou.

9. ročník

Žiaci deviateho ročníka robili aktivitu pod názvom „Tajnosti slávnych“ Deviataci sa tiež rozdelili do dvojíc, v ktorých následne pracovali. Najprv si ako dvojica losovali svoju literárnu postavu, s ktorou potom  robili interview. Mali na výber: Annu zo Zeleného domu, Hercula Poirota, Malého princa, E. T. mimozemšťana, Percyho Jacksona, Mauglího, Konštantína a Metoda, Robinsona Crusoa, Lochnnenskú príšeru (Crusoe z kniha Ja a moja príšera), Zuzanku Hraškovie, Starého otca (z poviedky Do konca od J. G. Tajovského), Šárku z Poškolákov (G. Futová). Interview si skupiny pripravili písomne a pred triedou ich aj prečítali. Ich spolužiaci potom hádali o koho ide. Po prečítaní jednotlivých interview žiaci vytvorili školský  časopis s názvom Tajnosti slávnych. Časopis bude v knižnici čakať na svojich zanietených čitateľov.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *